Biuro w Warszawie

Pin+48 22 101 20 01
info@cswp.pl

Biuro w Katowicach

Pin+48 32 205 02 85
info@cswp.pl

CSWP Newsletter nr 5

03-2019

  • W tym tygodniu głośno komentowany jest wyrok NSA, zgodnie z którym w przypadku faktur korygujących (zarówno elektronicznych faktur korygujących, jak i skanów papierowych faktur korygujących), które są wysyłane do kontrahentów drogą elektroniczną, potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta może być otrzymanie automatycznego komunikatu zwrotnego (tzw. autorespondera) potwierdzającego dotarcie do kontrahenta wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą (wyrok z 05.02.2019 r., sygn. I FSK 230/17).
  • Stosowanie takiego podejścia znacznie upraszcza i przyspiesza możliwość korygowania podatku należnego in minus.
  • Należy jednak wskazać, że przez stosowaniem się do wyroku warto przeanalizować zawarte umowy pod kątem tego, czy zawierają one postanowienia i informacje w zakresie danych osób kontaktowych, adresów e-mail właściwych do korespondencji, w tym odbioru faktur. W przeciwnym wypadku wysłanie faktur korygujących do osoby, z którą zazwyczaj się kontaktujemy, ale która nie jest wskazana w umowie, może być kwestionowane.
  • Wyrok, mimo że korzystny dla podatników niesie ze sobą też pewne ryzyko. Wynika ono z treści art. 86 ust. 19 Ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał.
  • A zatem jeśli w umowie z kontrahentem wskazaliśmy jako właściwy do korespondencji adres e-mail pracownika, który przez dłuższy okres jest nieobecny w pracy i/lub nie przekazuje do działu księgowego informacji o otrzymaniu faktury korygującej, narażamy się na ryzyko zawyżenia podatku naliczonego.
  • Przykładowo pracownik nabywcy od 20 stycznia jest na zwolnieniu lekarskim. Jego skrzynka mailowa nie wysyła informacji o nieobecności. 31 stycznia pracownikowi wysłano e-mail z fakturą korygującą in minus. Kontrahent otrzymał jedynie autorespondera, że e-mail z fakturą korygująca dotarł do odbiorcy. Pracodawca powinien zatem już za styczeń obniżyć podatek naliczony. Tymczasem faktura korygująca trafiła do działu księgowego dopiero pod koniec kwietnia, po powrocie pracownika ze zwolnienia. I dopiero wtedy skorygowano in minus podatek naliczony.
  • Dane zawarte w JPK pozwolą szybko fiskusowi to zawyżenie szybko zidentyfikować. Aby uniknąć tego typu sytuacji rekomendujemy wprowadzenie odpowiednich zapisów w umowach.
Zapisz się na nasz newsletter, wpisz swój adres e-mail.

FreshMail.pl
 
Subscribe to our newsletter, enter your e-mail address.

FreshMail.pl
 
Subscribe to our newsletter, enter your e-mail address.

FreshMail.pl
 

Ta strona wykorzystuje ciasteczka. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close