Biuro w Warszawie

Pin+48 22 101 20 01
info@cswp.pl

Biuro w Katowicach

Pin+48 32 205 02 85
info@cswp.pl

  • Polski
  • English
  • Deutsch

CSWP Newsletter nr 32

03-2020

Wiele firm ponosi wydatki określane jako „społeczna odpowiedzialność biznesu” (CSR). Pod pojęciem CSR kryje się szereg różnych inicjatyw czy procedur uwzględniających interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy w środowisku działania danej firmy.

Warto podkreślić, że 6 grudnia 2014 r. weszła w życie dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże spółki oraz grupy, w której nakłada się obowiązek raportowania danych pozafinansowych. Tym samym, działalność w obszarze CSR stanie się już nie tylko wizytówka nowoczesnego i świadomego biznesu, ale i realizacją obowiązku prawnego.

Organy podatkowe zasadniczo przyznają podatnikom prawa do zaliczania wydatków na CSR do kosztów uzyskania przychodów.  Przykładowo w interpretacji z 04.04.2016 r. sygn. IBPB-1-3/4510-259/16/TS, DIS w Katowicach zgodził się ze spółką giełdową, ze może ona jako koszt uzyskania przychodu rozpoznać wydatki m.in. na:

* cykliczne zajęcia sportowe dla seniorów z terenu zagłębia miedziowego

* cykliczne lekcje nauki pływania dla dzieci z regionu miedziowego

* profilaktyczne zajęcia na basenach dla uczniów szkół z terenu gmin „hutniczych”

* zajęcia sportowe w zakresie piłki nożnej organizowane na rzecz dzieci i młodzieży z regionu miedziowego

* dodatkowe doraźne działania/eventy profilaktyki zdrowotnej typu: warsztaty onkologiczne w szkołach średnich regionu miedziowego, konsultacje rehabilitacyjne dla pracowników, spotkania ze znanymi sportowcami z regionu miedziowego w ramach eventów sportowo-rekreacyjnych

* zbudowanie marki Spółki jako mecenasa kultury regionalnej, polskiej i międzynarodowej

* ochronę dóbr dziedzictwa narodowego.

Podobnie jako koszty podatkowe mogą być rozpoznane wydatki na „akcję prospołeczną w sferze CSR polegającą m.in. na pobudzaniu aktywności sportowej mieszkańców poprzez zapewnienie możliwości bezpłatnego korzystania z lodowiska w wybrane dni ferii zimowych (interpretacja DKIS z 29.03.2018 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ) czy kampanię na rzecz budowania społecznej świadomości i wiedzy w zakresie ochrony przeciwpożarowej (interpretacja DIS w Katowicach z 07.03.2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-92/16/MO).

W kwalifikacji wydatków na CSR  istotny jest cel ich ponoszenia. Jeśli „celem realizowanego działania (tj. pobudzanie aktywności kulturalno-rekreacyjno-sportowej) jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego za sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego” to „działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.” (interpretacja DKIS z 29.03.2018 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ) Analogiczne stanowisko wynika np. chociażby z interpretacji Dyrektora KIS z dnia 30 listopada 2017 r. sygn. 0114-KDIP2-2.4010.233.2017.2.

W interpretacji indywidualnej sygn. 0111-KDIB1-4010.456.2018.1.BK z 31.12.2018 r. potwierdzono prawo do zaliczenia w koszty podatkowe mieszczących się obszarze CSR wydatków, mających dodatni wpływ na infrastrukturę leśną, ekologię i ochronę środowiska.

Natomiast w interpretacji sygn. IPPB5/423-845/14-2/JC z 30.10.2014 r. uznano za koszt podatkowy projekt CSR mający zróżnicowaną formę i obejmujący działania edukacyjne i naukowe propagujące nowe technologie, edukację cyfrową dzieci i młodzieży, wzrost innowacyjności, akcje propagujące zdrowie, zdrowy tryb życia i wspierające placówki ochrony zdrowia i pacjentów.

Zdarza się, że organy podatkowe uznają niektóre wydatki na CSR za wydatki na reprezentację. Z pomocą podatnikom przychodzą jednak sądy administracyjne. Przykładowo WSA w Szczecinie (wyrok z 20.03.2019 r., sygn. I SA/Sz 1041/18) przyznał rację podatnikowi w sporze dotyczącym odliczenia wydatków na projekty CSR, takie jak dialog społeczny, wspieranie rozwoju miasta i jego społeczności lokalnych, promowanie zachowań proekologicznych.

Rekomendujemy uważną analizę ponoszonych wydatków przed ich ujęciem w CIT-8 i oferujemy swoją pomoc w tym zakresie.