CSWP Newsletter nr 26
02-2020
Z praktycznego punktu widzenia najbardziej dotkliwe dla podatników sankcje z przepisów o tzw. białej liście to brak możliwości potraktowania jako koszt uzyskania przychodu płatności dokonanej na niezamieszczony na tej liście rachunek. W takiej sytuacji możliwość rozpoznania kosztu „ratuje” jedynie złożenie zawiadomienia na formularzu ZAW-NR (ale zapłata split paymentem już nie).
Co do zasad składania zawiadomień na dzień dzisiejszy wiadomo, że:
- w przypadku wysłania zawiadomienia o dokonaniu zapłaty na rachunek spoza białej listy nie ma obowiązku „dokonywać ponownie takiego zawiadomienia w sytuacji, gdyby kolejna wpłata została dokonana na ten sam rachunek spoza białej listy, o którym podatnik już raz poinformował organy składając stosowne zawiadomienie” (objaśnienia MF z 20 grudnia 2019 r.)
- złożenie ZAW-NR przez pełnomocnika wymaga udzielenia mu pełnomocnictwa ogólnego (PPO-1) lub szczególnego (PPS-1), przy czym PPS-1 wymaga każdorazowo poniesienia opłaty skarbowej
- pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji (UPL-1) nie uprawnia do składania ZAW-NR
- dokonując WNT i importu usług od podmiotów zagranicznych można zaliczyć wydatki do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, nawet jeśli dostawca będzie zarejestrowany na potrzeby podatku VAT jako podatnik VAT czynny; złożenie zawiadomienia nie jest przy tych transakcjach konieczne (interpretacja DKIS z 31 grudnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.430.2019.1.BG)
- przesłanie zawiadomienia do urzędu skarbowego niewłaściwego dla wystawcy faktury nie powoduje utraty prawa do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów (interpretacja DKIS z 12 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.357.2019.1.EN),
- jeżeli dzień zlecenia przelewu będzie zgodny z datą sprawdzenia rachunku zamieszczonego na białej liście wówczas podatnik będzie miał pewność, że dokonał przelewu na właściwy i aktualny rachunek (objaśnienia MF z 20 grudnia 2019 r.)
- dla weryfikacji, czy rachunek kontrahenta znajduje się w Wykazie, decydujący będzie dzień zlecenia przelewu bankowi/SKOK, a nie dzień obciążenia rachunku nabywcy bądź uznania rachunku sprzedawcy (objaśnienia MF z 20 grudnia 2019 r.)
Mimo, iż przepisy o białej liście niedawno co weszły w życie, już opublikowano projekt ich zmian (https://legislacja.gov.pl/projekt/12328509/katalog/12652611#12652611).
Zgodnie z projektem ustawy zmieniającej:
- płatność z zastosowaniem metody podzielonej płatności pozwoli zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych
- termin na zawiadomienie zostanie wydłużony do siedmiu dni
- zawiadomienie ZAW_NR w formie elektronicznej bądź papierowej trzeba będzie złożyć do własnego urzędu skarbowego, a nie do urzędu właściwego dla wystawcy faktury
- jeżeli na konto niezarejestrowane na białej liście podatnik dokona więcej przelewów, to wystarczy, że złoży tylko jedno zawiadomienie (wskazanie tego w przepisach wprost a nie w objaśnieniach).
Proponowane zmiany należy ocenić pozytywnie. Zastanawia jedynie to, czemu procedując nad zmianami w ubiegłym roku nie uwzględniono zgłaszanych wówczas postulatów, które teraz wprowadza się za pomocą kolejnych zmian do ustaw, proponując ich wsteczne obowiązywanie.